When they wrote… Feminist readings in Argentine literature at the beginning of the 20th century
Main Article Content
Abstract
The dossier Cuando ellas escribían… Lecturas feministas en la literatura argentina de inicios del siglo XX brings together a series of works that were presented at I Jornadas Transfeministas ¿Seguimos con el problema? Archivos, performances y narrativas, carried out on November 1st, 2nd and 3rd, 2021. In this case, those articles that delve, from a feminist theoretical framework, into different aspects of female authorship in Argentine literature from the beginning of the 20th century were selected. The goal of this article of De Leone is to analyze a series of works on Argentine literature and gender by Sylvia Molloy and Tamara Kamenszain, who, in two different times, installed new ways of reading from a feminist perspective (the 90s and the present, respectively). Becerra firstly analyzes the positions of Angélica Mendoza and Herminia Brumana, in relation to women's rights and affective relationships as social problems, in Argentina of the the twenty's. In addition, she analyzes the issue of female emancipation, maternity, eroticism and the voluntary interruption of pregnancy in areas of the work of each one of them. Charrúa analyzes on gender-sex deviations in the early work by Salvadora Medina Onrubia. Diz analyzes the scandal about Clara Beter in the Boedo´s group. At the time of the Boedo / Florida dispute, in the 1920s. The main idea is that the vision of gender that crossed the female writers was essential to Clara Beter episode.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Ahmed, S. (2018). Vivir una vida feminista. Barcelona: Bellaterra.
Batticuore, G. (2017). Lectoras del siglo XIX: imaginarios y prácticas en la Argentina. Buenos Aires: Ampersand.
Domínguez, N. (2007). De donde vienen los niños: maternidad y escritura en la cultura argentina. Rosario: Beatriz Viterbo.
Domínguez, N. (2010). Gradaciones: muy leídas, poco leídas, mal leídas, nada leídas. Boletín, 15.
Iglesia, C. (1993). El ajuar de la patria: ensayos críticos sobre Juana Manuela Gorriti. Buenos Aires: Feminaria Editora.
Golubov, N. (2015). Del anonimato a la celebridad literaria: la figura autorial en la teoría literaria feminista. Mundo nuevo, 16, 29-48.
Ludmer, J. (1985). Tretas del débil. En P. González y E. Ortega, La sartén por el mango (pp. 47-54). Puerto Rico: Ediciones El Huracán.
Masiello, F. (1997). Entre civilización y barbarie: mujeres, nación y cultura literaria en la Argentina moderna. Buenos Aires: Beatriz Viterbo Editora.
Molloy, S. (2006). Identidades textuales femeninas: estrategias de autofiguración. Revista Mora, 12, 68-86.
Molloy, S. (2012). Poses de fin de siglo: desbordes del género en la modernidad. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.
Pérez Fontdevila, A. y Meri Torras, F. (2019). ¿Qué es una autora?: Encrucijadas entre género y autoría. Barcelona: Icaria.
Richard, N. (2018). Abismos temporales: feminismo, estéticas travestis y teoría queer. Santiago de Chile: Ediciones Metales Pesados.
Salessi, J. (2000). Médicos maleantes y maricas: higiene, criminología y homosexualidad en la construcción de la nación Argentina (Buenos Aires: 1871-1914). Rosario: Beatriz Viterbo.
Salomone, A. (2006). Alfonsina Storni: mujeres, modernidad y literatura. Buenos Aires: Corregidor.
Sarlo, B. (1988). Una modernidad periférica: Buenos Aires, 1920 y 1930. Buenos Aires: Nueva Visión.
Szurmuk, M. (2007). Miradas cruzadas: narrativas de viaje de mujeres en Argentina 1850-1930. México: Instituto Mora.
Szurmuk, M. y Torre, C. (2018). Nuevos géneros, nuevas exploraciones de la condición de mujer: viajeras, periodistas y mujeres trabajadoras. Mora, 24(2), 191-202.
Vicens, M. (2020). Escritoras de entresiglos: un mapa trasatlántico. Autoría y redes literarias en la prensa argentina (1870-1910). Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes Editorial.