Strengthening gender mainstreaming in the university community. The experience of the Psychology College, National University of Cordoba, Argentina
Main Article Content
Abstract
The actions carried out by the Pro-Secretary of Gender, Diversity and Feminism of the Psychology College (National University of Córdoba), are described and organized in four lines of work: (1) training/awareness; (2) extension; (3) addressing gender violence in the university environment; (4) inclusive College/university. The actions developed in the first year of management (December 2018 to December 2019) are presented. It is interesting to share this experience in order to reflect on these institutional strategies and the mainstreaming of feminist policies and practices within the scope of the Argentinian public university.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Agostini, A. y Schiavi, N. (2017). La presencia de las mujeres en la Universidad y su participación política en órganos de gestión y representación. Recuperado de Observatorio de Derechos Humanos de la Universidad Nacional de Córdoba: https://www.unc.edu.ar/sites/default/files/Informe%20final.%20Observatorio%20DDHH.UNC_.pdf
Buquet Corleto, A.G. (2011). Transversalización de la perspectiva de género en la educación superior: Problemas conceptuales y prácticos. Perfiles educativos, 33, 211-225.
Carmody, C., Firpo, I., y Genolet, A. (2018). Apuntes sobre el enfoque de género en la UNER: entre lo construido y lo pendiente para su consolidación En: Rojo, P. y Jardon, V. (Comp.) Los enfoques de género en las Universidades (pp. 41-53.) Rosario: Universidad Nacional de Rosario, Asoc. Universidades Grupo Montevideo.
Domínguez, A., Rodigou, M., Soldevila, A., y Blanes, P. (2018). Investigar para Transformar: desafíos pendientes en torno a las Violencias de Género en la Universidad. En: Rojo, P. y Jardon, V. (Comp.) Los enfoques de género en las Universidades (pp, 122-137). Rosario: Universidad Nacional de Rosario, Asoc. Universidades Grupo Montevideo.
Fabbri, L., y Rovetto, F. (2020). Introducción Cuadernos feministas para la transversalización. En Attardo, CI. et al. Apuntes sobre género en curriculas e investigación. (pp. 9-16). Rosario: Editorial de la Universidad Nacional de Rosario. Recuperado de: http://ruge.cin.edu.ar/attachments/article/24/04714_02%20-%20Apuntes%20sobre%20g%C3%A9nero%20en%20curr%C3%ADculas%20e%20investigaci%C3%B3n.pdf
Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba. (febrero, 2019). Día de la niña y la mujer científica [video en YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=X757Zfem4o8&t=1s
Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba. (2009) Plan de Estudios de la Carrera de Psicología RD N° 2165/2019. Recuperado de: http://www.digesto.unc.edu.ar/psicologia/decanato/resolucion/2165_2019/?searchterm=2165
Facultad de Psicología. Universidad Nacional de Córdoba. (agosto, 2019). Nuevo reglamento de licencias estudiantiles [video en YouTube]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=gf6nQXeOHNY
Mollo Brisco, G. y Moguiliansky, M.S. (2015). Mujeres Directivas en las Universidades Nacionales Argentinas. Ciencias Administrativas, 3(5), 39-51. Recuperado de https://revistas.unlp.edu.ar/CADM/article/view/880
Rodigou Nocetti, M., Blanes, P., Burijovich, J., y Domínguez, A. (2011). Trabajar en la Universidad: (Des) Igualdades de género por transformar. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017). “Que la universidad se pinte de feminismo” para enfrentar las violencias sexistas. Descentrada, 1(2). Recuperado de: https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe026/8707
Rovetto, F., Figueroa, N., Montoni, R. y Fankhauser, I. (2017). La desnaturalización de las violencias sexistas en las Universidades. Una experiencia de visibilización y prevención en la Universidad Nacional de Rosario. Revista Ensambles, 4(7), 83-98.
Saletti-Cuesta, L., Quadri, S., Cordero, M.L., Scocozza, R. y Bertarelli, P. (2019). Desafíos para abordar las situaciones de violencia de género en el ámbito universitario de Córdoba (Argentina). Rued@. Revista Universidad, Ética y Derecho, 3-4, 126-135.
Saletti-Cuesta, L. (editora) (2019). Plan de acciones y herramientas para prevenir, atender y sancionar las violencias de género en la UNC. Informe de gestión 2017-2018. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Recuperado de: http://www.fcq.unc.edu.ar/sites/default/files/pictures/informe_2017-18.pdf
Secretaría de Políticas Universitarias (2020). Mujeres en el Sistema Universitario Argentino 2018-2019. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/mujeres_en_el_sistema_universitario_argentino_-_estadisticas_2018-2019.pdf
Soldevila, A. y Domínguez, A. (2014). Violencia de género, una realidad en la universidad. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Vázquez Laba, V. y Palumbo, M. (2019). Causas y efectos de la discriminación y la violencia de género en el ámbito universitario. Descentrada, 3(2), e093. https://doi.org/10.24215/25457284e093