Trans, non-binary, gender fluid children and teens in educational spaces
Main Article Content
Abstract
The project Trans, non-binary and gender-fluid children and adolescents in educational spaces aimed to build didactic and educational graphic materials, with a gender and human rights perspective, on trans, non-binary and gender-fluid children and adolescents. These materials were intended for elementary and high schools with the aim of being used by members of the educational community, to build interventions and generate diverse and discrimination-free school environments. The results presented here refer to highlighting the collaborative work experience and the collective construction of scientific knowledge with the subjects of the field involved in the research process.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Antoniucci, M. (2016). El acceso a la salud de las personas trans: el caso del CADS de la ciudad de Mar del Plata [Tesis de Licenciatura]. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata.
Britzman, D. P. (2016). ¿Hay una pedagogía queer? O, no leas tan recto. Revista de Educación, 7(79). Recuperado de https://fh.mdp.edu.ar/revistas/inde.php/r_educ/article/view/1897
Butler, J. (2001). El género en disputa. Buenos Aires: Siglo XXI.
Cabral, M. (2011). La paradoja transgénero. Sexualidad, salud y derechos humanos en América Latina: Un quinquenio de aportes regionales al debate y la reflexión. En C. Cáceres, et. al. (Ed.), Sexualidad, ciudadanía y derechos humanos en América Latina: Un quinquenio de aportes regionales al debate y la reflexión (pp. 97-104). Perú: IESSDEH.
Darouiche, C. (2019) Condiciones de vida, sociabilidad y vínculos de parentesco entre las mujeres trans que realizan sexo comercial en la ciudad de Mar del Plata [Tesis de Licenciatura]. Facultad de Humanidades. Universidad Nacional de Mar del Plata.
Elías, M. E. (2015). La cultura escolar: aproximación a un concepto complejo. Revista Electrónica Educare, 19(2), 285-301. https://doi.org/10.15359/ree.19-2.16
Farji Neer, A. (2019). Biociudadanías trans: Demandas e iniciativas frente al sistema de salud argentino (2012-2015). Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 19(1), 2204-2204. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2204
Faur, E. (2018). El derecho a la educación sexual integral en Argentina. Aprendizajes de una experiencia exitosa (p. 77). Oficina Regional de América Latina y el Caribe del Fondo de Población de las Naciones Unidas. Recuperado de https://argentina.unfpa.org/es/publications/el-derecho-la-educaci%C3%B3n-sexual-integral-en-la-argentina-aprendizajes-de-una-experiencia
flores, v. (2019) ¿Es la práctica pedagógica una práctica sexual? Umbrales de la imaginación teórica y erótica. En Descentrada, 3(1). Recuperado de https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9638/pr.9638.pdf
Lopes Louro, G. (2019). Currículo, género y sexualidad. Lo “normal”, lo “diferente” y lo “excéntrico”. Descentrada, 3(1). https://doi.org/10.24215/25457284e065
Lopes Louro, G. (2014). Corpo, escola e identidade. Educação & Realidade, 25(2). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/46833
Margulies, S., Stival, M., & Name, J. (2010). Las experiencias de atención médica y los cuidados del cuerpo en personas travestis/trans. Condiciones de vulnerabilidad al VIH-SIDA e ITS y problemas de acceso a la atención de la salud en personas homosexuales, bisexuales y trans en Argentina. Ministerio de Salud, Presidencia de la Nación Argentina. http://www.msal.gob.ar/images/stories/bes/graficos/0000000132cnt-2013-06_gtb-experiencias-atencion-medica.pdf
Morgade, G., Baez, J., Zattara, S. y Díaz Villa, G. (2011). Pedagogías, teorías de género y tradiciones en educación sexual. En G. Morgade (Comp.), Toda educación es sexual (pp. 23-52). Buenos Aires: La Crujía.
Programa Provincial de Implementación de Políticas de Género y Diversidad Sexual en Salud (2020). Atención integral de la salud de niñxs y adolescentes trans. Ministerio de Salud de la Provincia de Buenos Aires. http://www.ms.gba.gov.ar/sitios/generoydiversidad/files/2019/11/Documento-T%C3%A9cnico-Atenci%C3%B3n-Integral-de-la-Salud-de-Ni%C3%B1xs-y-Adolescentes-Trans.pdf
Red Latinoamericana y el Caribe de Personas Trans (RedLacTrans) (2018). Esperando la muerte- informe Argentina 2016-2017. Recuperado de https://issuu.com/redlactrans/docs/regional_cedostalc
Rustoyburu, C. (2021). Pubertades trans: Controversias en torno de los usos de bloqueadores hormonales en niñxs y adolescentes trans y no binarixs, en Argentina. En F. Rohden, et. al. (Eds.), Biotecnologias, transformações corporais e subjetivas: Saberes, práticas e desigualdades (pp. 159-182). Brasilia: BA Publicações. https://doi.org/10.48006/978-65-5973-030-8-1
Vasilachis de G. I. (2006). Estrategia de Investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa Editorial.