Dissident discursiveness, enunciative frontiers and outlying speech spaces. Reflections on non-sexist language, inclusive language and discourses with gender perspective

Main Article Content

Carolina Tosi
María Eugenia Hermida

Abstract

This work presents the second issue of the dossier “Dissident discursiveness. Reflections on non-sexist language, inclusive language and discourses with gender perspective” (published in this review, in Volume VII, Issue 2). The present dossier constitutes a space for dialogue about the discursive practices related to the gendered perspective, as well as a frame for inquiring in the features of new discursive constructions, the disputes that they arise and the possibilities that they offer to think and contribute to the present debates in the various disciplines of the Social Sciences and the Humanities. The articles gathered in this issue explore the logics, the traps and the opportunities related to an outlying speech in contexts which are not considered hegemonic. As a result, the dossier presents an alternative archive of inclusive language, sexual education, feminisms and dissident sexual identities, that reveals practices and resistances in Argentina, Chile and Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Tosi, C., & Hermida , M. E. (2024). Dissident discursiveness, enunciative frontiers and outlying speech spaces. Reflections on non-sexist language, inclusive language and discourses with gender perspective. Descentrada, 8(1), e218. https://doi.org/10.24215/25457284e218
Section
Dosier 1: Discursividades disidentes, fronteras enunciativas y espacios de decir periféricos. Reflexiones sobre el lenguaje no sexista, el lenguaje inclusivo y los discursos con perspectiva de género

References

Angenot, M. (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Anzaldúa, G. (2021). Borderlands/La frontera: la nueva mestiza. Madrid: Capitán Swing Libros.

Cusicanqui, R. (2018). Un mundo ch’ixi es posible. Madrid: Tinta Limón.

Deleuze, G (1996). Crítica y clínica. Traducido por Thomas Kauf. Barcelona: Editorial Anagrama.

Flores, V. (2010). Deslenguada. Desbordes de una proletaria del lenguaje. Buenos Aires: Ají de pollo.

Foucault, M. (2005). El orden del discurso. Buenos Aires: Fábula Tusquets ediciones.

Glozman, M. (2021). Políticas lingüísticas con perspectiva de género: tiempo y archivo. Boca de Sapo 32, 1-13.

Sardi, V. & Tosi, C. (2021). Lenguaje inclusivo y ESI en las aulas. Propuestas teórico-prácticas para un debate en curso. Buenos Aires: Paidós.

Tosi, C. (2023). El lenguaje inclusivo como derecho. Una propuesta frente a los discursos prescriptivos sobre la lengua. Descentrada, 7(1), e202. https://doi.org/10.24215/25457284e202 DOI: https://doi.org/10.24215/25457284e202

Tosi, C. (2021). El lenguaje inclusivo (re)editado. Acerca de las tensiones en las prácticas de escritura, corrección y edición. En C. Jiménez Yáñez y R. Mancina Chávez (Eds.), Escritura académica con perspectiva de género. Propuestas desde la comunicación científica (pp. 37 – 58). Sevilla: Universidad de Sevilla.

Tosi, C. y Hermida, M. E. (2023). Discursividades disidentes, normativa y regulación. Reflexiones sobre el lenguaje no sexista, el lenguaje inclusivo y los discursos con perspectiva de género. Descentrada, 7(2), e205. https://doi.org/10.24215/25457284e205 DOI: https://doi.org/10.24215/25457284e205

Zemelman, H. (2021). Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Espacio Abierto, 30(3), 234-244.

Zunino, G. M. y Dvoskin, G. (2023). Tirándole (de) la lengua a la ESI: con la lengua sí nos metemos. En J. Báez (Comp.), Lengua y Literatura en foco. ESI en la formación docente (pp. 91-126). Buenos Aires: Homo Sapiens Ediciones. DOI: https://doi.org/10.31235/osf.io/ym4nr