Women between teaching in schools, and writing about educational practices. The work of some Argentine teachers of the early 1900s
Main Article Content
Abstract
The documentary corpus examined is school books whose authors are teachers. The analysis of these works, published in the first decades of the twentieth century, provides reflections on the teacher-literacy- writing. With the reading of the content of the publications (which includes indexes, summaries, guides, preliminary words, warnings, presentations) we develop ideas and judgments that reflect on teachers, in the process of feminization of teaching, as producers of knowledge and intellectuals.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Alloatti, N. (2007). Cuentos y lecciones: textos para los niños decimonónicos en Argentina. Revista OCNOS, (3), 91-101.
Aróstegui, J. (1995). La investigación histórica: teoría y método. Barcelona. España: Editorial Crítica.
Ascolani, A. (2010). Libros de lectura en la escuela primaria argentina: civilizando al niño urbano y urbanizando al niño campesino (1900-1946). Revista Belo Horizonte, 26 (01), 303-326.
Chartier, R. (2005a). Pluma de ganso, libro de letras, ojo viajero. México: Universidad Iberoamericana. Departamento de Historia.
Chartier, R. (2005b). El pasado del presente. Escritura de la historia, historia de lo escrito. México: Universidad Iberoamericana.
Chartier, R. (2008). ¿Existe una nueva historia cultural? En S. Gayol, y M. Madero (Eds.) Formas de historia cultural (pp. 29-46). Buenos Aires: Prometeo.
Consejo Nacional de Educación (1926) El Monitor de la Educación Común. N º 640- 30. Año 44. Tomo 96.
Consejo Nacional de Educación (1929). El Monitor de la Educación Común. Sección oficial. pp. 314-316.
Dussel, I. y Caruso, M. (1999). La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires: Santillana.
De Nasino, Micaela (1926). Por nuestro bien. Libro de lectura para primer grado superior. (Aprobado por el Consejo Nacional de Educación) Buenos Aires: Editores Talleres Gráficos Cappellano Hermanos.
Del Prado, Alcira (1932). Sol. Texto de lectura para primer grado. Buenos Aires: Editorial Independencia.
Fiorucci, F. (2013). Presentación. Dossier: Los otros intelectuales: curas, maestros, intelectuales de pueblo, periodistas y autodidactas. Prismas. Revista de historia intelectual. 17, 165-168.
Fiorucci, F. (2016). País afeminado, proletariado feminista, mujeres inmorales e incapaces: la feminización del magisterio en disputa (1900-1920). Anuario de Historia de la Educación. 17 (2),120-137.
Goldam, N. y Arfuch, L. (1994) Historia y prácticas culturales. Entrevista a Roger Chartier. Entre pasados. Revista de Historia, 6 (7), 133-148.
Kaufmann, C. (2012) (Coord.) Textos escolares, dictaduras y después. Miradas desde Argentina, Alemania, Brasil, España e Italia. Buenos Aires: Prometeo Libros.
Lionetti, L. (2007). La misión política de la escuela pública. Formar a los ciudadanos de la república (1870-1916). Buenos Aires: Miño y Dávila editores.
Narodowski, M. y Manolakis, L. (2001). Estado, mercado y textos escolares. Notas históricas para un modelo teórico. Revista Educación y Pedagogía. Medellín. Facultad de Educación. 13 (29-30), 27-38.
Olguín, María M. y Zamora Grondona, Virginia. (1936) Lucha. Libro de lectura para cuarto grado. Buenos Aires: Ángel Estrada y Cía.
Perrot, M. (2008). Mi historia de las mujeres. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Puiggrós, A. (1996). Qué pasó en la educación argentina. Breve historia de la conquista hasta el menemismo. Buenos Aires: Colección triángulos pedagógicos. Kapelusz Editora.
Sardi, V. (2010). El desconcierto de la interpretación. Historia de la lectura en la escuela primaria argentina entre 1900 y 1940. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral. Colección ciencia y tecnología.
Solari, M. H. (1991). Historia de la Educación Argentina. Buenos Aires: Paidós.
Viñao Frago, A. (2008). La escuela y la escolaridad como objetos históricos. Facetas y problemas de la historia de la educación. Revista História da Educação, 12(25), 9-54.
Yannoulas, S. (1996). Educar. ¿Una profesión de mujeres? La feminización del normalismo y la docencia. 1870-1930. Buenos Aires: Editorial Kapelusz