Women in science: looking into the Geosciences in Uruguay

Main Article Content

Carla Kruk
Romina Trinchin
Santiago de Mello
Gabriela M. Vélez-Rubio
Rossana Cantieri

Abstract

Visualizing women discrimination in science is fundamental. Here we explore this process and its perception in the Development Program of Basic Sciences-Geosciences in Uruguay. Historical data revealed a higher proportion of female than male students and graduates, which decreased among professional researchers, especially in higher grades and direction roles. However, a survey showed a low perception of this inequality. The existence of imperceptible barriers and its invisibility in the space of the university might explain this phenomenon. Following this discussion will be essential to identify actions and reduce the gender gap in Geosciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kruk, C., Trinchin, R., de Mello, S., Vélez-Rubio, G. M., & Cantieri, R. (2020). Women in science: looking into the Geosciences in Uruguay. Descentrada, 4(2), e122. https://doi.org/10.24215/25457284e122
Section
Artículos de temática libre

References

Bernheim, R. (2015). Informe de Género. Documentos de Discusión N ° 1. Montevideo: Unidad de Evaluación y Monitoreo. Agencia Nacional de Innovación e Investigación. Recuperado a partir de: https://www.anii.org.uy/upcms/files/listado-documentos/documentos/informe-g-nero-2015.pdf

Bielli, A., Buti, A. y Viscardi, N. (2002). Mujeres investigadoras uruguayas: ¿participación real o incierta? Documento de Trabajo N ° 9. Montevideo: Comisión SectoriaI de Investigación Cientí­fica. Universidad de la República de Uruguay.

Bourdieu, P., Passeron, J. C., Melendres, J., y Subirats, M. (1977). La reproducción: elementos para una teorí­a del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

Bukstein, D. y Gandelman, N. (2017). Glass ceiling in research: Evidence from a national program in Uruguay. Working Paper Series 798. Inter-American Development Bank.

Cárdenas Tapia, M. (2015). La participación de las mujeres investigadoras en México. Investigación administrativa, 44(116). Recuperado a partir de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-76782015000200004&lng=es&tlng=es

Cech, E. A. y Blair-Loy, M. (2010). Perceiving glass ceilings? Meritocratic versus structural explanations of gender inequality among women in science and technology. Social Problems, 57(3), 371-397. DOI: https://10.1525/sp.2010.57.3.371

Consejo Nacional de Género (2020). Estrategia Nacional para la Igualdad de Género. 2030. Ministerio de Desarrollo Social. Instituto Nacional de las Mujeres. Recuperado a partir de: https://www.gub.uy/ministerio-desarrollo-social/node/1941

Cotter, D. A., Hermsen, J. M., Ovadia, S. y Vanneman, R. (2001). The glass ceiling effect. Social forces, 80(2), 655-681. Recuperado de www.jstor.org/stable/2675593

De Welde, K. y Laursen, S. (2011). The glass obstacle course: Informal and formal barriers for women Ph. D. students in STEM fields. International Journal of Gender, Science and Technology, 3(3), 571-595. Recuperado a partir de http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/205

Eagly, A. H., y Carli, L. L. (2007). Through the labyrinth: The truth about how women become leaders. Harvard Business Press.

Etchebehere, C. (2019). 42% de mujeres en el SNI: ¿un logro o una gran inequidad? La Diaria. Recuperado a partir de https://ladiaria.com.uy/articulo/2019/4/42-de-mujeres-en-el-sni-un-logro-o-una-gran-inequidad/

Etzkowitz, H., Kemelgor, C., Neuschatz, M., Uzzi, B. y Alonzo, J. (1994). The Paradox of Critical Mass for Women in Science. Science, New Series, 266(5182), 51-54.

Ferrari, N. C., Martell, R., Okido, D. H., Romanzini, G., Magnan, V., Barbosa, M. C. y Brito, C. (2018). Geographic and gender diversity in the Brazilian Academy of Sciences. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 90(2). http://dx.doi.org/10.1590/0001-3765201820170107

Fraser, N. (1997). Iustitia interrupta: reflexiones crí­ticas desde la posición "postsocialista". Bogotá: Siglo del hombre editores.

Frins, E., Auyuanet, A., Cabeza, C., Stari, C., Kahan, S. y Renom, M. (2015). The presence of women in physics in Uruguay. AIP Conference Proceedings. https://doi.org/10.1063/1.4937693

Guevara Ruiseñor, E., Medel Figueroa, D. y Garcí­a, C. C. (2012). Las académicas como modelo para dedicarse a la investigación en estudiantes de psicologí­a. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 9(23), 36-42. Recuperado a partir de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-75272012000200006&lng=pt&tlng=es

Hernando, A. (2015). Mujeres, hombres, poder. Subjetividades en conflicto. Madrid: Traficantes de Sueños.

Holmes, M. A., O’Connell, S. y Dut, K. (Eds.). (2015), Women in the Geosciences: Practical, Positive Practices Toward Parity. New Jersey: American Geophysical Union. John Wiley & Sons. Book Series.

Martinis, P. (2012). Prólogo. En La violencia está en los otros. La palabra de los actores educativos (pp. 7-9). Montevideo: Trilce.

Morrison, A. M., White, R. P., y Van Velsor, E. (1987). Breaking The Glass Ceiling: Can Women Reach The Top Of America's Largest corporations? New Jersey: Pearson Education.

Nielsen, M. W., Alegria, S., Börjeson, L., Etzkowitz, H., Falk-Krzesinski, H. J., Joshi, A., Leahey, E., Smith-Doerr, L., Williams Woolley, A. y Schiebinger, L. (2017). Opinion: Gender diversity leads to better science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 114(8), 1740-1742. DOI: https://10.1073/pnas.1700616114

Oficina de Planeamiento y Presupuesto (2017). Mujeres en ciencia, tecnologí­a, e innovación, un problema de justicia. Montevideo: Presidencia República Oriental del Uruguay. Recuperado a partir de: https://www.miem.gub.uy/sites/default/files/mujeres_en_ciencia_tecnologia_e_innovacion.pdf

Osborn, M. (1994). Status and Prospect of Women in Science in Europe. Science New Series, 263(5152), 1389-1391.

Osborn, M. (2008). Cómo lograr la equidad de género en ciencia. Revista de la Sociedad Española de Bioquí­mica y Biologí­a Molecular, 158, 10-14.

PEDECIBA-Geociencias (2018). Aportes cientí­ficos y de gestión académica al Área de Geociencias. Informe final Jornadas Geociencias IX. Mimeo.

Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017). “Que la universidad se pinte de feminismos” para enfrentar las violencias sexistas”. Descentrada, 1(2), e026. Recuperado de http://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe026

Serio, T. (2016). Speak up about subtle sexism in science. Nature, 532(7600), 415-415.

Shen, H. (2013). Inequality quantified: Mind the gender gap. Nature News, 495(7439), 22-24.

Tang, J. (1997). The glass ceiling in science and engineering. The Journal of Socio-Economics, 26(4),383–406. https://doi.org/10.1016/S1053-5357(97)90003-2

Tomassini Urti, C. (2012). Ciencia académica y género: trayectorias académicas de varones y mujeres en dos disciplinas del conocimiento dentro de la Universidad de la República. Montevideo: Ediciones Universitarias.

Unidad de Mujeres y Ciencia (2018). Cientí­ficas en cifras 2017. Estadí­sticas e indicadores de la (des)igualdad de género en la formación y profesión cientí­fica. Madrid: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Recuperado a partir de: https://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Cientificas_cifras_2017.pdf

Van Vlooten, D. (2005). Cutting the Gender Scissors. Science. Recuperado a partir de: https://www.sciencemag.org/careers/2005/02/cutting-gender-scissors

Vianello, M. y Caramazza, E. (2002). Género, espacio y poder. Para una crí­tica de las Ciencias Polí­ticas. Madrid: Cátedra - Universitat de València.

Vila-Concejo, A., Gallop, S. L., Hamylton, S. M., Esteves, L. S., Bryan, K. R., Delgado-Fernandez, I., y Power, H. E. (2018). Steps to improve gender diversity in coastal geoscience and engineering. Palgrave Communications, 4(103). https://doi.org/10.1057/s41599-018-0154-0

Viscardi, Nilia (1998) Violencia en el espacio escolar. Revista Relaciones, 172, 5-7, Montevideo.

Viscardi, Nilia (1999) Violencia en el espacio escolar. Prácticas y representaciones (Tesis de Maestrí­a). IFCH-UFRGS, Porto Alegre.

Viscardi, Nilia (2003) Enfrentando la violencia en las escuelas: un informe de Uruguay. En: Violencia na Escola: América Latina e Caribe (pp. 153-205). Brasilia: Unesco.

Viscardi, Nilia (2008) Violencia en las aulas: práctica educativa, conflicto escolar y exclusión social. En Paternain, Rafael y Sanseviero, Rafael (comps.) Violencia, inseguridad y miedos en Uruguay. ¿Qué tienen para decir las Ciencias Sociales? (pp. 145-160) Montevideo: FESUR.

Williams, J. C. y Segal, N. (2003). Beyond the Maternal Wall: Relief for Family Caregivers Who Are Discriminated Against on the Job. Harvard Women’s Law Journal, 26, 77-162.

Williams, J. C. (2005). The glass ceiling and the maternal wall in academia. New Directions for Higher Education, 130. https://doi.org/10.1002/he.181

Wright, K. B. (2005). Researching Internet-based populations: Advantages and disadvantages of online survey research, online questionnaire authoring software packages, and web survey services. Journal of computer-mediated communication, 10(3). https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2005.tb00259.x

Yáñez, S. (2016). Trayectorias laborales de mujeres en ciencia en tecnologí­a: barreras y desafí­os. Un estudio exploratorio. Chile: FLACSO.