Causes and effects of discrimination and gender violence in the university setting
Main Article Content
Abstract
Symbolic violence is a common type of violence because it is naturalized by various members of the university community. The majority of symbolic violence is inflicted by male students against female students. However, male professors and members of the non-academic staff also engage in symbolic violence and social media harassment acts involving abuse of power. The purpose of this article is to describe and analyze the causes and effects of symbolic gender violence experienced by male and female students at Universidad Nacional de San Martín, Argentina. The methodology used combines quantitative and qualitative approaches. The sources we utilized are, on one hand, the results of a survey developed and applied by the University of San Martin (UNSAM) to their students from different academic units; and, by the other hand, information regarding to denunciations and queries received by the Counseling for Gender and Sexuality Violence about facts of discrimination and gender violence suffered by students within the university context.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es).
References
Aponte Sánchez, E. y Femenías, M. L. (2009). Articulaciones sobre la violencia contra las mujeres. La Plata: Edulp.
Aguilar, C.; Alonso Olea, M. J.; Melgar Alcatud, P. y Roldán, S. (2009). Violencia de género en el ámbito universitario. Medidas para su superación. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 16, 85-94.
Blanco, R. (2016). Más allá de los protocolos contra las violencias de género. Bordes: revista de política, derecho y sociedad, 3, 9-14.
Bobbio, N. (1985). Estado, gobierno y sociedad: por una teoría general de la política. México D.F.: FCE.
Brown, J. (2009). Derechos (no) reproductivos y sexuales en los bordes entre lo público y lo privado. Algunos nudos del debate en torno a la democratización de la sexualidad. Sexualidad, salud y sociedad: revista latinoamericana, 2, 10-28.
Connell, R. (1995). Masculinities. Berkeley: University of California Press.
Costa, Malena (2016). Feminismos jurídicos. Buenos Aires: Ediciones Didot.
Massey, D. (1994). Space, place and gender. Minnesota: University of Minnesota.
Osborne Verdugo, R. (diciembre 2009). Construcción de la víctima, destrucción del sujeto: el caso de la violencia de género. Ponencia presentada en Jornadas Feministas de Granada, España. Recuperado de: http://www.feministas.org/IMG/pdf/Mesa_Violencia_Raquel_Osborne.pdf
Rich, A. (1983). Sobre mentiras, secretos y silencios. Barcelona: Icaria.
Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017). “Que la universidad se pinte de feminismo” para enfrentar las violencias sexistas. Descentrada, 1(2), Recuperado de: https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe026/8707
Rubin, G. (1993). Thinking sex: notes for a radical theory of the politics of sexuality. In Abelove, Henry; Barale, Michèle and Halperin, David (Ed.). The lesbian and gay studies reader (pp. 143-179). New York: Routledge.
Valls, R.; Flecha, A. y Melgar, P. (2008). Violència de gènere a les universitats catalanes: mesures per a la prevenció i superació. Temps d’educació, 35, 201-216.