Causes and effects of discrimination and gender violence in the university setting

Main Article Content

Vanesa Vazquez Laba
Mariana Palumbo

Abstract

Symbolic violence is a common type of violence because it is naturalized by various members of the university community. The majority of symbolic violence is inflicted by male students against female students. However, male professors and members of the non-academic staff also engage in symbolic violence and social media harassment acts involving abuse of power. The purpose of this article is to describe and analyze the causes and effects of symbolic gender violence experienced by male and female students at Universidad Nacional de San Martí­n, Argentina. The methodology used combines quantitative and qualitative approaches. The sources we utilized are, on one hand, the results of a survey developed and applied by the University of San Martin (UNSAM) to their students from different academic units; and, by the other hand, information regarding to denunciations and queries received by the Counseling for Gender and Sexuality Violence about facts of discrimination and gender violence suffered by students within the university context.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vazquez Laba, V., & Palumbo, M. (2019). Causes and effects of discrimination and gender violence in the university setting. Descentrada, 3(2), e093. https://doi.org/10.24215/25457284e093
Section
Comunicaciones

References

Aponte Sánchez, E. y Femení­as, M. L. (2009). Articulaciones sobre la violencia contra las mujeres. La Plata: Edulp.

Aguilar, C.; Alonso Olea, M. J.; Melgar Alcatud, P. y Roldán, S. (2009). Violencia de género en el ámbito universitario. Medidas para su superación. Pedagogí­a social: revista interuniversitaria, 16, 85-94.

Blanco, R. (2016). Más allá de los protocolos contra las violencias de género. Bordes: revista de polí­tica, derecho y sociedad, 3, 9-14.

Bobbio, N. (1985). Estado, gobierno y sociedad: por una teorí­a general de la polí­tica. México D.F.: FCE.

Brown, J. (2009). Derechos (no) reproductivos y sexuales en los bordes entre lo público y lo privado. Algunos nudos del debate en torno a la democratización de la sexualidad. Sexualidad, salud y sociedad: revista latinoamericana, 2, 10-28.

Connell, R. (1995). Masculinities. Berkeley: University of California Press.

Costa, Malena (2016). Feminismos jurí­dicos. Buenos Aires: Ediciones Didot.

Massey, D. (1994). Space, place and gender. Minnesota: University of Minnesota.

Osborne Verdugo, R. (diciembre 2009). Construcción de la ví­ctima, destrucción del sujeto: el caso de la violencia de género. Ponencia presentada en Jornadas Feministas de Granada, España. Recuperado de: http://www.feministas.org/IMG/pdf/Mesa_Violencia_Raquel_Osborne.pdf

Rich, A. (1983). Sobre mentiras, secretos y silencios. Barcelona: Icaria.

Rovetto, F. y Figueroa, N. (2017). “Que la universidad se pinte de feminismo” para enfrentar las violencias sexistas. Descentrada, 1(2), Recuperado de: https://www.descentrada.fahce.unlp.edu.ar/article/view/DESe026/8707

Rubin, G. (1993). Thinking sex: notes for a radical theory of the politics of sexuality. In Abelove, Henry; Barale, Michèle and Halperin, David (Ed.). The lesbian and gay studies reader (pp. 143-179). New York: Routledge.

Valls, R.; Flecha, A. y Melgar, P. (2008). Violència de gènere a les universitats catalanes: mesures per a la prevenció i superació. Temps d’educació, 35, 201-216.